kissebb méretnagyobb méret   
2008-11-01 23:45

Alakváltó autót tervezett a BMW

Ma még futurisztikusnak tűnő elképzelésekkel készül a BMW az elkövetkező évtizedekre. A GINA Light Visionary Model névre hallgató tanulmány szerint a jövő modelljei a tulajdonos igényei szerint testre szabhatók lesznek, és a hagyományos fém- és műanyag borítás helyett a vázat egy textilszerű, rugalmas, az alakváltoztatásra is képes anyag borítja majd.

 


GINA

A formai és műszaki tekintetben is forradalmi újítások ma még elképesztőnek hatnak: a külső borítást és a belső egy részét is a bőrhöz hasonló anyag váltja majd fel, amely alatt a váz alumíniumból és szénszálas anyagból készül. A cég fő tervezője, Chris Bangle szerint e "csontváz" olyan, mely gombnyomásra, az elektro-hidraulikus berendezések segítségével képes változtatni a formáját, ami lehetővé teszi, hogy a fényszórók a „bőre" alól bújjanak elő és vissza, olyan hatást keltve, mintha az autó pislogna. A motorhoz is sajátos módon férhetünk majd hozzá: gombnyomásra lehetővé válik, hogy a motorháztető felemelése nélkül az középről kifelé haladva táruljon fel. A BMW a belső tér kialakításában is hasonló újításokat tervez: a szükséges műszereken kívül minden rejtve lesz, s azok is csak utasításra bukkannak elő. Mivel a GINA gyakorlati haszna az átlag autós számára minimális, főként a luxusmodellek szerelmeseit bűvölheti el.

Saját autónk figyelmeztet majd a dugókra

 Képzeljük el, amint a kocsinkban ülve, egy izgalmas randira vagy egy fontos megbeszélésre igyekezve ahelyett, hogy egy irdatlan dugóba keverednénk, amely keresztül húzza minden számításunkat, az autónk közli velünk, hogy merre érdemes kerülni, hacsak nincs kedvünk a tikkasztó hőségben órákig aszalódni több száz kocsi közé sajtolódva. Nos, nagyon úgy néz ki, hogy néhány éven belül megvalósul egy az Európai Bizottság által július végén jóváhagyott vezeték nélküli információtechnológián alapuló kommunikációs rendszer, amely segítségével az autók képesek lesznek közvetlenül egymást értesíteni az esetleges közúti problémákról. A műholdakkal kapcsolatban álló információs központoknak köszönhetően ráadásul nem csak hogy elkerülhetjük az idegölő kényelmetlenséget, de a szakemberek számításai szerint évente uniós szinten mintegy 42 ezer ember élete is megmenthető. Az intelligens közúti közlekedést elősegítő technológia saját frekvencián működik majd, amelyen keresztül a lezárt alagutakról, az esetleges balesetekről és a dugókról az autók között folyó kommunikáció zavartalan lehet. Mivel a dugók és a felesleges várakozás által keletkező időveszteség egyes számítások szerint 2010 végéig összesen 80 milliárd eurós kárt okozhat az európai gazdaságoknak, nem csak az autósok, de az Unió Bizottsága is sokat vár a néhány éven belül megvalósuló fejlesztéstől.

Napkollektorral és bioetanollal működik az első magyar hibridautó

 A Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal támogatásával uniós pályázati pénzekből 2001 óta fejlesztett első magyar hibrid személygépkocsi, a Solo sorozatgyártásra szánt prototípusát a nyár elején mutatták be a budapesti Közlekedési Múzeumban. Az Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó Kht. mérnökei hét éven át fejlesztették az elsősorban a környezetkímélést és a gazdaságosságot előtérbe helyező prototípust, amelynek napcellái városi sebesség mellett már önmagukban is 20-25 kilométer megtételére elegendő energiát képesek naponta összegyűjteni, míg nagyobb sebességre váltva a környezetbarát bioetanollal működtetjük a motort. Az erős, tartós kompozitból készült, könnyű karosszériával felszerelt modell (súlya csupán 270 kg) áramvonalas formája, és a hagyományos égőknél kevesebbet fogyasztó ledekkel - fénykibocsátó diódákkal - megoldott világítása az energiatakarékosságot szolgálja, míg 100 kilométerenkénti 1,5 literes fogyasztása mellett a károsanyag-kibocsátása mindössze 3,3 kilogramm. Az árában az alsó-középkategóriás kisautókat megcélzó, azoknál azonban messze takarékosabb Solo a tervek szerint 2012-ben kerülhet piacra.

Eddigi hozzászólások

Hozzászólok

Amennyiben szeretnél hozzászólni, registrálj és jelentkezz be oldalunkra!



Legyél te az első aki hozzászól!