kissebb méretnagyobb méret   
Rátky Péter, 2009-05-03 17:27

Prima Primavera

Líra és groteszk humor, derű és melankólia, finomság és karcosság, érzékenység és némi abszurd - mindezek egyszerre jellemzik az elsőfilmesnek titulált Edelényi János moziját, e különös road movie-t, amely nemrég került a mozikba.

 


Jelenet a filmből

Elsőfilmesként aposztrofálni egy hatvanon túli filmest, igen sajátos megközelítésnek tűnik, de van benne némi ráció. A 70-es években Izraelbe disszidált (emigrált) operatőr nevéhez ugyanis tévéjátékok és dokumentumfilmek fotografálása vagy rendezése kötődik, ám valóban a Prima Primavera az első nagyjátékfilmje. A cím nem éppen telitalálat, és az Olasz nyelv kezdőknek című könyvecskét nem ismerők érthető módon még azt sem tudják, hogy a primavera tavaszt jelent, ám tegyük hozzá, hogy a filmben az apa és a fia által használt kifejezésnek jelentősége van: az első tavaszt jelenti, az elsőt a második esély, az újrakezdés értelmében. Koprodukciós alkotás, amely angol, magyar, bolgár és holland közreműködéssel jött létre, és amelyet filmes társa és barátja, Fehér György halála „ihletett". Temetésén született meg ugyanis az alapötlet, amely Kern Andrástól származik. A különös hangulatú road movie, ami egy temetőből indul, és egy temetőben játszódik a zárójelenete is, a Lukáts Andor alakította gyermeklelkű hatvanas férfi (a filmszemlén elnyerte a legjobb színészi alakítás díját) és egy sokat megélt ukrán prosti kalandjait meséli el hegyen-völgyön át, miközben bankrablás, menekülés és egyéb fordulatok tarkítják ezt a csöppet sem hibátlan, de mindenképpen figyelemreméltó, kiváló alakításokban gazdag mozit. A nemzetközi porondon is ismert, jugoszláviai születésű Djoko Rosic mellett a női főszerepet alakító bolgár színésznő, Vesela Kozakova nevét fontos kiemelni, aki magyarul tanulta meg a szerepét, és egészen rendhagyó módon saját magát fogja utószinkronizálni. Joli és a múltjában megrekedt kisfiú, Gábor története, amit Máthé Tibor fogalmazott képekbe, egy sajátos hangulatú utazás a Nagymamához, illetve a nagymama szimbolikus háza felé. Van egy csillár is, amit mindvégig magukkal cipelnek az úton és vannak határok, ahogy a határtalanság érzése is átjárja Edelényi filmjét. A világhíres operatőrünk, Zsigmond Vilmos által rendezett, honi mozikban nem játszott Tékozló apa könyvét a Prima Primavera társforgatókönyvírójával, Salamon Pállal közösen jegyző operatőr-rendező alkotása feltétlen figyelemre méltó, a filmet azonban elsősorban a lenyűgöző színészi alakítások miatt érdemes megnézni.



Eddigi hozzászólások

Hozzászólok

Amennyiben szeretnél hozzászólni, registrálj és jelentkezz be oldalunkra!



Legyél te az első aki hozzászól!