kissebb méretnagyobb méret   
Csabai Réka, 2009-08-02 08:43

A mediterrán étrend csodája

A nyári szabadságot sokan töltötték a Földközi-tenger valamelyik partján, legyen az Görögországban, Tunéziában, Egyiptomban, Olasz- vagy akár Spanyolországban. Az ott megkóstolt könnyű, zöldséges, salátás, húsos-halas étrend még a legkonzervatívabb gyomrú magyart is minden bizonnyal meghódította .

 


Ezek az eltérő nyelvű, kultúrájú és vallású országok egyben nagyon hasonlítanak egymásra: az étkezési szokásaikban. Persze mindegyik tájegységnek megvannak a maga jellegzetes nemzeti ételei, de sok alapanyag és elkészítési mód mindegyikben megtalálható. Hiszen ki tudná megmondani például, hogy a gyros/kebab török, görög vagy arab eredetű étel-e? Az ételek származásánál azonban sokkal fontosabb az ízük és az élettani hatásuk. A jóléti társadalmak magas kalóriatartalmú, ám tápanyagszegény étrendjével szemben ugyanis a mediterrán népek rostban gazdag, vitamindús és koleszterinszegény ételeket fogyasztanak, ezért körükben alacsonyabb a szív- és keringési betegségek előfordulási aránya.

A mediterrán vidékeken gyakorlatilag mindenhez használnak olívaolajat, ami az egyszeresen telítetlen zsírsavak legízletesebb forrása. Rengeteg halat és egyéb tengeri herkentyűt is esznek, ezek pedig többszörösen telítetlen zsírsavval (omega-3) vannak tele. Kutatások szerint a telítetlen zsírsavak csökkentik a vér koleszterinszintjét és jelentős antioxidáns hatásuk van, csakúgy mint a nyersen és főzve is fogyasztott zöldségféléknek és salátáknak. A mediterrán országokban a zöldségételek sem unalmasak, megbolondítják őket olívaolajjal, citromlével, fokhagymával, illatos bazsalikommal, petrezselyemmel. A gyümölcsök szintén nagy szerepet kapnak a déli étkezési szokásokban, a magas fehérje- és ásványianyag-tartalmú hüvelyesekkel együtt. Bár a szénhidrátok (kenyér, tészta) is jelentősen képviseltetve vannak a mediterrán otthonok étkezőasztalain, az étrend általánosan jótékony hatása ellensúlyozza a fogyasztásukat. Vörös húsokat, tojást és tejtermékeket a nyugati országokhoz képest kisebb arányban esznek, viszont jellemző - az arab országok kivételével - a bor mértékletes fogyasztása, ami ugyancsak pozitívan hat a keringésre.

Néhány jótanácsot azonban érdemes megfogadni a mediterrán étrenddel kapcsolatban. Az olívaolaj fogyasztását - minden jó hatása ellenére - csak mértékkel javasolják, mert a kalóriatartalma magas, és hízni lehet tőle. A jellegzetes déli édességek, mint a baklava és hasonlóan szirupos-mézes társai sem az egészséges életmód sarokkövei, ezért jobb őket kerülni.



Eddigi hozzászólások

Hozzászólok

Amennyiben szeretnél hozzászólni, registrálj és jelentkezz be oldalunkra!



Legyél te az első aki hozzászól!