kissebb méretnagyobb méret   
2009-12-04 09:16

Alvás vagy hajtás?

Nyolc óra munka, nyolc óra pihenés, nyolc óra szórakozás... Ha végiggondoljuk, hogyan állunk az alvás-munka-szórakozás hármasával, rá kell jönnünk, hogy a napi nyolc óra munkavégzés (vagy több!) állandó, az alvás és a szórakozás terén viszont lehetnek hiányosságaink. A Pihent Agyúak Társasága hívja fel a figyelmet az alvás fontosságára.

 


Nyakunkon az év végi fáradtság, jön a december, a karácsonyi nyüzsgés. Ne halasszuk az alvást az ünnepek utánra, hiszen még helyt kell állnunk pár hétig a munkahelyünkön! Ha nappal fáradtabbak, kimerültek vagyunk és problémáink vannak az alvással, ne várjunk, forduljunk mihamarabb orvoshoz. Különösen akkor, ha már az ötödik X-et tapossuk, hiszen ilyenkor gyakoribbak az alvászavar társbetegségei és az alvást szabályozó belső óra zavarai is.

Nyolc óra munka

Haladjunk szép sorrendben, és kezdjük a nyolc óra munkával! A pihenés és a jó alvás hiánya egyértelműen csökkenti a koncentrációnkat, ami a teljesítőképességünk rovására megy, és ez könnyen növelheti a munkahelyünkön eltöltött órák számát. Ma Magyarországon az emberek jelentős része többet dolgozik, mint nyolc óra. Ráadásul ebbe még nem számoltuk bele az otthon házimunkával töltött időt, melynek legfeljebb egy töredékéről mondható el, hogy feltöltődést okozna (bár van, aki számára a főzés kikapcsolódást jelent). A másik probléma az, hogy egyre ritkább az olyan munkahely, ahol reggel 8-tól délután 4-ig (tehát mindennap a napnak ugyanabban a szakaszában) tart a munkaidő. Pedig a bioritmusunk szempontjából sokkal szerencsésebb volna, ha a hétköznapok munkabeosztása rendszeres, vagyis napról-napra nagyjából ugyanolyan lenne. Alvásunkat ugyanis egy belső óra szabályozza, amely a rendszertelen életmód miatt könnyen megzavarodhat.
A rendszertelen munkavégzés egyik legtöbbet emlegetett formája a váltott műszak, ami alaposan próbára teszi az emberi alkalmazkodóképességet: mire hozzászokunk az éjszakai munkavégzéshez, ismét át kell állnunk a nappalira. Amit ilyenkor is megtehetünk, az az életünk más területein bevezetett rendszer szigorú betartása.

Nyolc óra pihenés

A nyolc óra pihenésen általában az alvást értjük, noha ennyit a népesség kisebb hányada alszik: az Egyesült Államokban a felnőttek átlagosan 6,5 órát, az Európai Unióban pedig 7,1 órát alszanak. Nem szabad azonban azt gondolnunk, hogy nekünk is ennyi alvásra van szükségünk: az alvásigény rendkívül egyéni, ráadásul az életkor és az élethelyzetek is befolyásolják. Egyes embereknek 4 óra alvás is bőven elég, másoknak 40 év felett is szüksége van akár 9-10 órára is, de az átlagos alvásigény mégiscsak valamivel kevesebb, mint 8 óra. Így az alvással eltöltött időt ne számokban mérjük, hanem másnapi frissességünkre figyeljünk: akkor aludtunk igazán jól, ha kipihenten ébredünk.

Ha napközben aktívak, energikusak vagyunk, akkor akármilyen keveset is aludtunk, az valószínűleg elég volt. Ha azonban a nap legnagyobb részében fáradtak, levertek vagyunk, könnyen elalszunk a buszon, vagy a számítógép előtt, nehezebben koncentrálunk, tanulunk, vagy ingerlékenyebbek, idegesek vagyunk, akkor bármennyit is aludtunk, az kevésnek bizonyult. Amennyiben a problémák rendszeressé válnak, érdemes orvoshoz fordulni, mert ilyenkor vagy az alvás mennyiségével, vagy (ha egyébként átalusszuk az éjszakát) az alvás minőségével van baj. Mindezek a panaszok az életkorral (különösen 55 év felett, amikor a belső óránk magától is elállítódhat) gyakoribbá válhatnak.

Nyolc óra szórakozás

Szórakozásra legtöbbször sajnos jóval kevesebb idő marad, mint nyolc óra, pedig az aktív, feltöltődést okozó pihenés a testi-lelki egészség megőrzésének az egyik alappillére. A hétköznapokban mindenképpen szükségünk van pihenésre és testi-szellemi felüdülésre, mert ez biztosítja azt a pszichés energiát, amely a következő napok teljesítőképességéhez kell. A feltöltődés elhanyagolása fokozza a stresszt, a teljesítőképesség csökkenéséhez és testi-lelki kimerüléshez vezet. A legősibb kultúrákban is járt az embereknek egy pihenőnap, sőt, nagyon bölcsen ezeken a napokon akkor még tilos is volt munkát végezni. Manapság a pihenés nem kötelező, csupán egy lehetőség, amivel bizony sokszor nem élünk, és pihenőidőnkben is robotolunk - otthon vagy máshol. Házimunkát végzünk, otthoni kötelességeinket teljesítjük, megfeledkezünk a számunkra örömöt, kikapcsolódást jelentő tevékenységekről, nem csoda hát, hogy így feltöltődni sem tudunk. Ha emellett még alvásproblémáink is vannak, akkor nagy eséllyel leszünk levertek, de a rossz alvás önmagában is komoly betegségekhez vezethet!

Hogy elkerüljük a betegségeket, hogy ne kelljen egy feladat felett órákat ülnünk a lecsökkent koncentrációnk miatt, hogy reggel frissen induljunk a munkába, és este ne érezzük magunkat úgy, mint akit kifacsartak - forduljunk mielőbb orvoshoz az alvásproblémáinkkal!




Eddigi hozzászólások

Hozzászólok

Amennyiben szeretnél hozzászólni, registrálj és jelentkezz be oldalunkra!



Legyél te az első aki hozzászól!