kissebb méretnagyobb méret   
2010-11-06 09:19

Gumi a hóban

Télen az autóknak is szükségük van téli cipőre. Ahogy eszünkbe sem jut szandálban sétálgatni a frissen esett hóban, a nyári abroncsok sem valók a havas-jeges utakra.

 


Amikor 30 évvel ezelőtt megvettem első autómat, egy akkor nyolcéves Zsigulit, még nem is hallottam a téli gumikról. A kocsin egy legalább négyéves csaknem simára kopott abroncskészlet volt, és igazából arra se tellett, hogy ezeket a téli-nyári gumikat újra cseréljem. Aztán jött az első hóesés, és egy pesti belvárosi utcában nem tudtam eljönni a járda mellől, pedig az akadályt csak az úttest domborulat jelentette. Azóta eltelt egy pár év, amelyek közül 10 telet töltöttem egy északi országban, ahol a téli abroncs nem lehetőség, hanem kötelező tartozék novembertől áprilisig. A hatóságok ellenőrzik, és kivonják a forgalomból a nyári gumikon gördülő járműveket.

A téli abroncsok hasznáról igazából egy bemutató győzött meg, amikor az egyik autókereskedő cég meghívására részt vettem egy téli vezetési gyakorlaton. A jéggel-hóval borított gyakorlópályán fékezési, gyorsítási, kormányzási manővereket gyakorolhattunk korábbi híres raliversenyzők irányításával, és arra is volt mód, hogy ugyanezekkel a gyakorlatokkal megpróbálkozzunk nyári gumival szerelt autóval is.

Az egyik egyszerű gyakorlat során az autó fékútját mértük meg. Az ajtóra szerelt elmés szerkezet egy festékpöttyöt lőtt a hóra ott, ahol a vezető a fékezést megkezdte, és onnan lemértük a teljes megállásig megtett távolságot. Ötvenes tempóról fékezve a nyári gumival közlekedő autó több mint kétszeres úton állt meg. A szlalomgyakorlatokat nyári gumival nem lehetett az előírt sebességgel végrehajtani, és a gyakorlópályán a nyári gumis kocsi több időt töltött a hófalból kitolatással, mint közlekedéssel.

Sokan úgy gondolják, hogy a téli és a nyári abroncsok között csak abban van különbség, hogy a téli gumi mintázata mélyebb. Valójában a legnagyobb különbség a gyártáshoz használt gumikeverék összetételében van. A téli abroncsok anyaga lényegesen puhább a nyáriakénál, így sokkal jobb tapadást biztosít a hidegben még meg is keményedő nyári guminál. (Ezért kell viszont a már melegedő tavaszi időben lecserélni a téli abroncsokat, mert melegben sokkal jobban kopnak, mint nyárra tervezett társaik.) Természetesen a rovátkamélység is nagyon fontos, erre különböző országokban más-más előírás vonatkozik, külföldi út előtt érdemes tájékozódni. Vannak olyan országok, amelyek a hólánc használatát is előírják bizonyos körülmények között, ezért célszerű a csomagtartóban tartani.



Eddigi hozzászólások

Hozzászólok

Amennyiben szeretnél hozzászólni, registrálj és jelentkezz be oldalunkra!



Legyél te az első aki hozzászól!