kissebb méretnagyobb méret   
2011-05-24 10:59

Teázzunk az egészségért!

Teázni jó. A teázás szertartás is, a tea frissít, az ízesített teák sokak kedvencei. A gyógyteák segítenek, ha náthásak vagyunk, ha hurutos a gyomrunk, ha székrekedésünk van és számos más bajunkban is. A tea egészséges. Nézzük, hogy miért is!

 


A tea fajtái

Általában teának nevezünk mindent, amit forró vízbe áztatva iható oldatot kapunk. Itt most csak a valódi tea, a Cammellia sinensis készítésével és jótékony hatásaival foglalkozunk. Fekete, zöld és fehér teák mind ebből a növényből készülnek, a különbség a növény elhasznált részeiből és a feldolgozás módjából következik.

A fekete tea érett, nagy levelekből készül, és oxidációs eljárásnak vetik alá. A módszert fermentációnak hívják, bár a szó klasszikus értelmében vett gombás vagy baktériumos eljárásról itt nincs szó. Az úgynevezett oolong teák esetében a fermentációs folyamatot félbeszakítják. Az ilye félfermentált teák magukon viselik mind a zöld, mind a fekete teák jellemzőit.

A zöld teát nem fermentálják, vagyis itt nincs oxidáció. A teaoldat a fekete teától eltérő vegyületeket tartalmaz, ezért más a hatása is.

A fehér tea a zöldhöz hasonlít annyiban, hogy ez sem fermentált, viszont fiatal leveleket és rügyeket is tartalmaz, ezért kevesebb benne a koffein, és más anyagok is megjelennek az oldatában.

A tea jótékony hatásai

A csokoládéhoz és a borhoz hasonlóan a tea chatechin nevű flavonoid típusú vegyületeket tartalmaz. A kevéssé fermentált teákban állítólak több ilyen anyag van, bár a szakemberek között erről még folyik a vita. Ezek a chatechinek más vegyületekkel együtt egy sor kedvező hatással rendelkeznek:

- csökkenthetik a véralvadást és a gyulladásokat. Javítják az erek működését, mivel értágító nitrogén-oxidokat szabadítanak fel, és blokkolják az erek összehúzódását előidéző vegyületek hatását.

- Sok tanulmány írja le, hogy napi három csésze tea fogyasztása jelentősen csökkentheti a szívbetegségek kialakulásának esélyét. Más kutatások szerint a zöld és a fekete tea fogyasztása csökkenti a szívroham és a stroke valószínűségét. Néhány kutató bizonyítékokat talált rá, hogy a teában levő chatechinek néhány rákfajta – például a tüdő-, mell- vagy gyomorrák – kialakulását is meggátolhatják.

- Az egyik nagy teaforgalmazó cég megbízásából végzett kutatás azt bizonyította, hogy napi három csésze fekete vagy zöld tea fogyasztása 21 százalékkal csökkenti az ischémiás stroke kockázatát.

- A zöld tea, és feltehetőleg a fehér tea is serkentheti a metabolizmust és elősegítheti a súlycsökkenést, mivel több kalóriát éget el hatására a szervezet. Különösen, ha testedzéssel kombinálva gyorsíthatja a has körüli – különösen kockázatos – zsírpárnák eltüntetését.

- A chatechinek mellett a tea tartalmaz valamennyi cinket és folsavat, valamint mangánt és káliumot.

- A tea különféle fluoridok természetes forrása, amelyeket a növény a termőföldből gyűjt össze.

- A teában levő koffein, csakúgy mint a kávéban levő, későbbre tolhatja az Alzheimer-kór vagy a memóriazavarok kialakulásának idejét.

- A jótékony hatások maximalizálása érdekében célszerű a teát feketén fogyasztani, mivel a hozzáadott tej blokkolhatja bizonyos vegyületek hatását.

Mire ügyeljünk?

Azért vannak a teaivásnak veszélyei is. Túl sok tea fogyasztása ártalmas is lehet. Vannak a teában az emberi szervezetre veszélyes anyagok is, például az oxalátokból vesekő épülhet fel, és ráadásul a szervezetből fontos ásványi anyagokat, például kalciumot vehetnek el. Szerencsére ezekből elég kevés van a teában, ezért csak a túlzott mennyiség fogyasztása lehet káros.

Vannak, akik szerint a papír teászacskó is tartalmaz közismert rákkeltő anyagot (ez megelőzhető, ha nem zacskós teát készítünk). Gyerekek esetében a fluoridtartalom miatt lehet ellenjavallt a teafogyasztás.

Bár a tea kevesebb koffeint tartalmaz, mint a kávé, nagyobb mennyiség fogyasztása nem ajánlott azoknak, akik érzékenyek erre a vegyületre.

A tökéletes tea készítése

Kezdjük a megfelelő vízzel! A legjobb teához jó minőségű vízre van szükség, vagyis lehetőleg vegyszermentesre. Az üres vízforralóba töltsünk friss hideg vizet, ne használjuk a forralóban maradt egyszer már felforraltat.

Használjunk dobozos teát! A szálas tea kevesebb porrá tört tealevelet tartalmaz, az egész leveleknek a szekértők szerint jobb ízük van, és tovább is őrzik meg azt. A dobozos tea állítólag jobb minőségű alapanyagból készül, mint a zacskós. A szálas teát ráadásul ízlésünknek megfelelően keverhetjük, és használhatjuk bizonyos keleti ételek készítésénél is.

Figyeljünk a víz forrására! A fekete teát készíthetjük lobogó forró vízzel, de a zöld és a fehér teáknál a túl forró víz keserűvé teheti az oldatot, ezért a forrás kezdetekor kapcsoljuk ki a forralót, és az éppen még nem forrásban levő vizet használjuk! Ne hagyjuk a teát több mint öt percig állni, mivel minél több ideig áznak a tealevelek, annál több keserű csersavat old ki belőle a forró víz.

Nézzük meg, mit teszünk a teába! A tea nem tartalmaz kalóriákat, de egy kis félzsíros tej 13 kalóriát, egy kanál méz 20 kalóriát jelent, egy adag cukor pedig 15-öt. Kis energiatartalmú ízesítőnek használjunk egy szelet citromot, az csak egy kalória.



Eddigi hozzászólások

Hozzászólok

Amennyiben szeretnél hozzászólni, registrálj és jelentkezz be oldalunkra!



Legyél te az első aki hozzászól!