kissebb méretnagyobb méret   
2011-10-24 12:00

Mindenféle a kókuszról

Ízletes és sok mindenre jó. A kókuszdió lenne a legújabb divat az egészséges kaják terén? Nézzük meg, mi a jó benne és milyen mítoszok övezik!

 


Kókusztej, kókuszolaj, kókuszvíz, kókuszpép – az elmúlt néhány évben divatba jött, és sokat beszélnek jótékony hatásairól. Sok kultúrában – elsősorban a Csendes-óceán térségében évszázadok óta az alapvető táplálékok közé tartozik, de az utóbbi években népszerűsége töretlenül növekszik Amerikában és Európában is. Megjelentek olyan készítmények, amelyek gyártói szerint a kókusz mindent gyógyít a vesekőtől az AIDS-ig – sőt még a fogyókúrában is segít.

Nézzük mit csinálnak a kókuszból, és melyik mire jó!

Kókuszdió-olaj

A bőrnek és a hajnak vitán felül jót tesz. Táplálkozás-élettani hatásai egyelőre vitatottak. Első látásra nem túl jó, hogy a kókuszolaj kb. 80 százalékban tartalmaz telített zsírsavakat, bár koleszterintartalma gyakorlatilag nulla. A hidrogénezett kókuszdió-olaj – amikor a folyékony olajat hidrogénezik, hogy szilárdabb legyen – még transzzsírokat is tartalmaz. Összehasonlításképpen: a disznózsírban ugyan 90 százaléknyi zsír van, de ennek alig több mint a harmada telített zsírsav. Az extra szűz olívaolaj 100 százalékban zsírsavakból áll, és ennek csak 14%-a telített. Szóval ha a telített zsírsavakat figyeljük, a kókuszolaj vesztésre áll.

Mindazonáltal más szempontok is vannak. A kókuszolajban levő telített zsírsavak ugyanis úgynevezett közepes lánchosszúságú zsírsavak, amelyek a szervezetben inkább energiává alakulnak, mint tárolódnak, sőt a metabolikus folyamatokat gyorsítják is. Ezen kívül a kókuszolaj különleges íze jól jön bizonyos ételekhez is.

A jó tulajdonságokból van több is. A különböző források állítása szerint a kókuszból készült kaják az alábbi jótéteményekben részesítik a fogyasztót:

feloldják a veseköveket

stimulálják a pajzsmirigyet

gátolják a fogszuvasodást és segítenek a fogínybetegségek megelőzésében

csökkentik a krónikus fáradtságérzet tüneteit

enyhítik a gyomorfekélyt

javítják a koleszterinszintet

elősegítik az emésztőrendszer jó működését

védenek a szívbetegségektől, a csontritkulástól és a májbetegségektől

erősítik az immunrendszert

megölik a gombákat, élősködőket, baktériumokat és vírusokat, beleértve a tüdőgyulladást és a HIV-et okozókat

A kókuszolajat ráadásul használják fogyókúrás receptekben is.

A fentiekkel kapcsolatban persze némi kétséget vet fel, hogy az orvosi és tudományos publikációkban nem sok bizonyítékot találunk rájuk. A Mayo Clinic szakemberei már megcáfolták azt az állítást, hogy a kókuszolaj segíthet a fogyásban, valamint, hogy pozitívan befolyásolná a pajzsmirigy működését. Egyszerűen nincs elegendő tudományos bizonyíték az összes fenti jótéteményre. A bizonyítékok sok esetben ellentmondanak egymásnak, és az állatkísérletekkel sem lehet feltétlenül bizonyítni, hogy valami az emberben ugyanúgy működik. Egyelőre a dietetikusok nem javasolják hivatalosan a fogyasztását. Gyanút kelthet az is, hogy a kókusz jótékony hatásáról szóló híradások forrása többnyire kókuszból készült termékeket forgalmazó vagy gyártó cég.

A másik oldal érvei között fontos, hogy több kultúrában a kókuszolajat évszázadok óta használják gyógyító célra is. Az is felbukkan érvként, hogy a hivatalos medicina még nem is vizsgálta meg a terméke eléggé ahhoz, hogy egyértelműen állást foglalhasson.

Abban végül is mindenki egyetért, hogy több vizsgálatra van szükség. Aki szereti, használja, süssön-főzzön vele, mértékkel persze. A dietetikusok szerint attól ,hogy az egyik olaj jobb, mint a másik, még nem kell belőle hatalmas mennyiséget fogyasztani.

Ami a gyógyászati felhasználást illeti, mindenki eldöntheti, hogy talál-e elegendő bizonyítékot rá, hogy valóban használ-e, de nem árt megkérdezni a háziorvost, hogy ő mit szól hozzá. Ja, és ne hagyjuk el bevált és az orvos által rendelt gyógyszereinket egy bizonytalan terápia kedvéért!

Kókuszvíz

Ez lehet a legjobb természetes hidratáló anyag? Ahogy a neve is mutatja, a fiatal kókuszdiókban található folyadék 94 százalékban víz, ezen kívül tartalmaz káliumot, nátriumot és más ásványi eredetű anyagokat, amelyek fontosak az elektrolitok pótlásában. Ezen túlmenően B-vitamin forrás, tartalmaz aminosavakat, enzimeket és növényi hormonokat. Két deciliter mintegy 40-50 kalóriát tartalmaz, de nincsen benne hozzáadott cukor, színezék vagy mesterséges ízesítő. A kókuszvízben vannak élelmi rostok is – kb. 2,5-3 gramm egy pohárnyiban. A kókusztejjel ellentétben (amely a kókusz húsából készül) a kókuszvízben nincsenek zsírok. Sokan használják víz helyett főzéshez is.

Ami a hidratáló funkcióját illeti, a szakemberek azt javasolják, hogy a sport és a nyári hőség által okozott vízveszteséget leginkább tiszta ivóvízzel pótoljuk, mivel az összes egyéb ital tartalmaz bizonyos mennyiségű kalóriát is, amelyek a víz kiizzadása után is a szervezetünkben maradnak és beépülnek.

A sokak által hivatkozott gyógyító hatásokról pedig ugyanazt lehet elmondani, amit a kókuszolaj esetében: egyelőre nélkülözzük a tudományos bizonyítékokat.



Eddigi hozzászólások

Hozzászólok

Amennyiben szeretnél hozzászólni, registrálj és jelentkezz be oldalunkra!



igloine 2011-12-07_16:20:48_#1

Szeretem a kókuszt minden formájában.

---