2011-11-03 12:16
Jó kedély mediterrán diétával
Kutatások bizonyítják, hogy a mediterrán diétán élő emberek között 30 százalékkal kevesebb a depressziós.
A tudományos kutatók már régen találtak összefüggést a táplálkozás és bizonyos betegségek kockázata között. Azok, akik gyümölcsben, zöldségben, főzelékfélékben, olíva olajban és halban gazdag étrenden élnek kevésbé hajlamosak rákra, szívbetegségekre, diabéteszre és akár még az Alzheimer-kórra is. Egy új kutatás eredménye, hogy a mediterrán diéta a depressziót is megelőzheti.
Már régóta úgy gondolják, hogy az egészséges táplálkozás magyarázza a dél-európai országok magasabb várható élettartamát, a kutatók most arra voltak kíváncsiak, hogy a mediterrán országokban tapasztalható alacsony depressziós és öngyilkossági ráta szintén összefüggésben van-e a táplálkozással.
Az Archives of General Psychiatry című szaklapban publikált jelentés szerint 10 ezer egészséges spanyol egyetemet végzett résztvevő töltött ki egy részletes kérdőívet táplálkozási szokásairól a kutatás kezdetén, majd négy és fél éven át követték őket. Különösen arról kérdezték őket, hogy étrendjükben hogyan szerepelnek a mediterrán konyha alábbi összetevői:
- Egyszeresen telítetlen zsírsavak aránya (ilyenek vannak pl. az olíva olajban) a telített zsírsavakhoz képest (állati zsírok, pl. vaj és húsok).
- Visszafogott alkohol- és tejfogyasztás
- Húsok kis mennyiségű fogyasztása
- Nagy mennyiségű salátaféle, gyümölcs, csonthéjas, gabonaféle, zöldség és hal fogyasztása
Az eredmény? Akik a fenti diétán éltek 30 százalékkal kevésbé voltak hajlamosak a depresszióra.
A kutatók szerint az olíva olajban található zsírsavak játszanak a fentiekben nagy szerepet, bár az egész diéta együttes hatása valószínűleg fontosabb, mint egy kiemelt összetevőjéé.
Kézenfekvőnek látszik, hogy az omega-3 zsírsavak, más természetes telítetlen zsírsavak és a csonthéjasokból, olíva olajból származó antioxidánsok, valamint a gyümölcsökből és zöldségekből származó más fitokemikáliák a természetes B-vitaminokkal együtt felelősek a leírt eredményekért.
Mindazonáltal további kutatások szükségesek, hogy teljes bizonyítást nyerjen a depresszió-gátló hatás.
Együnk mediterránul!
Mi is a mediterrán táplálkozás lényege? A Földközi-tenger partján több mint egy tucatnyi ország van, mindegyiknek megvan a maga jellegzetes konyhája, szóval mi is teszi a sok különböző kultúra és ízlésvilág táplálkozását mediterránná?
Ami közös bennük:
- Sok gyümölcsöt, zöldséget, kenyeret és más gabonafélét, burgonyát, babot, magvakat és diófélét fogyasztanak-
- Olíva olajat használnak, amely az egyszeresen telítetlen zsírsavak fontos forrása.
- Viszonylag kevés tejtermékeket, tojást és baromfit fogyasztanak
- Nagyon kevés vörös húst esznek
- Az ételek ízesítésére növényi fűszereket használnak, amelyek helyettesítik vagy csökkentik a felhasznált sómennyiséget
- Vörösbort fogyasztanak



Hozzászólok
Amennyiben szeretnél hozzászólni, registrálj és jelentkezz be oldalunkra!