kissebb méretnagyobb méret   
2011-11-03 12:16

Jó kedély mediterrán diétával

Kutatások bizonyítják, hogy a mediterrán diétán élő emberek között 30 százalékkal kevesebb a depressziós.

 


A tudományos kutatók már régen találtak összefüggést a táplálkozás és bizonyos betegségek kockázata között. Azok, akik gyümölcsben, zöldségben, főzelékfélékben, olíva olajban és halban gazdag étrenden élnek kevésbé hajlamosak rákra, szívbetegségekre, diabéteszre és akár még az Alzheimer-kórra is. Egy új kutatás eredménye, hogy a mediterrán diéta a depressziót is megelőzheti.

Már régóta úgy gondolják, hogy az egészséges táplálkozás magyarázza a dél-európai országok magasabb várható élettartamát, a kutatók most arra voltak kíváncsiak, hogy a mediterrán országokban tapasztalható alacsony depressziós és öngyilkossági ráta szintén összefüggésben van-e a táplálkozással.

Az Archives of General Psychiatry című szaklapban publikált jelentés szerint 10 ezer egészséges spanyol egyetemet végzett résztvevő töltött ki egy részletes kérdőívet táplálkozási szokásairól a kutatás kezdetén, majd négy és fél éven át követték őket. Különösen arról kérdezték őket, hogy étrendjükben hogyan szerepelnek a mediterrán konyha alábbi összetevői:

- Egyszeresen telítetlen zsírsavak aránya (ilyenek vannak pl. az olíva olajban) a telített zsírsavakhoz képest (állati zsírok, pl. vaj és húsok).

- Visszafogott alkohol- és tejfogyasztás

- Húsok kis mennyiségű fogyasztása

- Nagy mennyiségű salátaféle, gyümölcs, csonthéjas, gabonaféle, zöldség és hal fogyasztása

Az eredmény? Akik a fenti diétán éltek 30 százalékkal kevésbé voltak hajlamosak a depresszióra.

A kutatók szerint az olíva olajban található zsírsavak játszanak a fentiekben nagy szerepet, bár az egész diéta együttes hatása valószínűleg fontosabb, mint egy kiemelt összetevőjéé.

Kézenfekvőnek látszik, hogy az omega-3 zsírsavak, más természetes telítetlen zsírsavak és a csonthéjasokból, olíva olajból származó antioxidánsok, valamint a gyümölcsökből és zöldségekből származó más fitokemikáliák a természetes B-vitaminokkal együtt felelősek a leírt eredményekért.

Mindazonáltal további kutatások szükségesek, hogy teljes bizonyítást nyerjen a depresszió-gátló hatás.

Együnk mediterránul!

Mi is a mediterrán táplálkozás lényege? A Földközi-tenger partján több mint egy tucatnyi ország van, mindegyiknek megvan a maga jellegzetes konyhája, szóval mi is teszi a sok különböző kultúra és ízlésvilág táplálkozását mediterránná?

Ami közös bennük:

- Sok gyümölcsöt, zöldséget, kenyeret és más gabonafélét, burgonyát, babot, magvakat és diófélét fogyasztanak-

- Olíva olajat használnak, amely az egyszeresen telítetlen zsírsavak fontos forrása.

- Viszonylag kevés tejtermékeket, tojást és baromfit fogyasztanak

- Nagyon kevés vörös húst esznek

- Az ételek ízesítésére növényi fűszereket használnak, amelyek helyettesítik vagy csökkentik a felhasznált sómennyiséget

- Vörösbort fogyasztanak



Eddigi hozzászólások

Hozzászólok

Amennyiben szeretnél hozzászólni, registrálj és jelentkezz be oldalunkra!



Legyél te az első aki hozzászól!