kissebb méretnagyobb méret   
2011-12-02 10:52

Diétatippek a nagyvilágból

Mit tanulhatunk más országok, más földrészek étkezési kultúrájából? Mit érdemes átvenni?

 


Majdnem mindenki szeretne egészségesen sokáig élni, elkerülni a betegségeket, ideális testsúlyt beállítani és megtartani. Mi a teendő? Hagyjunk fel a hagyományos magyar étkezési szokásokkal!

Sok olyan ország van a világon, ahol kevesebb az elhízott ember, kevesebb szívbeteg, cukorbeteg, keringési betegségekben szenvedő ember van. A vonzódásunk a gyorskajákhoz, a kevés mozgás és a minőség helyett a mennyiség előnyben részesítése jelentősen rontja életkilátásainkat. Sokszor halljuk, úgy kéne táplálkoznunk, mint a franciáknak vagy mint a mediterrán országok lakóinak, esetleg a japánok halevési szokásait kéne átvennünk. Egy kanadai kutató dr. Daphne Miller olyan országok és régiók étkezési szokásait vizsgálta, amelyekben kevés a beteg ember, ahol rákos megbetegedések aránya alacsony, a várható élettartam magas, és például a depresszió előfordulása sem gyakori. A kérdés, hogy át kéne-e vennünk ezek szokásait. Nem feltétlenül, mivel az étkezésen kívül számos más tényező is közrejátszik a kedvező statisztikai adatok kialakulásában. Azért van néhány olyan okos szokás, amit érdemes saját életmódunkba és táplálkozásunkba beépíteni.

Élvezzük az étkezéseket! Egyszerű jótanács, mivel az egyik legnagyobb hibánk, hogy sietve eszünk. Számos országban szokás lassan, komótosan enni, néha két órát is eltarthat egy étkezés, miközben kevesebbet esznek, mint egy átlagos magyar. Miért is jó ez? Körülbelül 20 percet vesz igénybe, amíg az agyba eljut a gyomorból az üzenet, hogy elég volt, de addigra a falánkan, gyorsan evő ember már kétszer annyit pakolt be, mint amennyire szüksége lenne. Más szóval nem igazán használunk magunknak, amikor gyorsan bekapjuk a az ebédet, vagy útközben tömjük magunkba a reggelit. A szakértők azt tanácsolják, hogy lassítsunk, és élvezzük az ételek ízét. Szánjunk legalább fél órát az ebédre, a vacsorát pedig több kisebb fogásból állítsuk össze.

Használjunk minőségi hozzávalókat! Friss, az évszakhoz illő és lehetőleg a közelben termelt alapanyagok adják sok ízletes nemzeti konyha igazi ízeit. Ne engedjünk a lustaságunknak, mert nyilván egyszerűbb kinyitni egy zöldségkonzervet, mint frisset vásárolni a piacon, megtisztítani, előkészíteni és megfőzni.

Figyeljünk az adagok méretére! Hogy lehet, hogy máshol is esznek kalóriadús ételeket, és mégsem híznak el? A titok az adagok méretében rejlik. Franciaországban még az éttermi adagok is sokkal kisebbek, mint az itthoniak. Elég egyszerű belátni, hogy ha kevesebb étel van a tányéron, az kevesebb kalóriát is jelent. Ne fosszuk meg magunkat kedvenc ételeinktől, de együnk belőlük kevesebbet.

Ne csipegessünk! (Vagy ha mégis, csak keveset) Mi is a baj a csipegetni valókkal? Sokszor a sós és cukros csipszekből, mogyorókból, kekszekből, csokikból főétkezésnyi adagokat fogyasztunk el. Sok országban az emberek nem esznek semmit a főétkezések között, ezzel elkerülik az üres kalóriákat is. Ha megéhezünk a főétkezések között, inkább együnk gyümölcsöket.

Fogyasszunk egészséges zsírokat! A zsírmentes táplálkozás egy darabig jó lehet a fogyókúra szempontjából, ám a szakemberek szerint a szervezetnek szüksége van bizonyos mennyiségű zsírra. Inkább csak a káros zsiradékok, az ún. transzzsírok és a telített zsírsavak bevitelét kell csökkenteni vagy teljesen elhagyni. Szükségünk van viszont az egyszeresen telítetlen zsírsavakra, amelyeket a dió- és mogyorófélék, az olajbogyó és az avokádó tartalmaz, és amelyek a mediterrán táplálkozás fontos alkotórészei.

Együnk kevesebb húst! A legtöbb magyar családban a húsokat a normális étkezés elengedhetetlen részének tekintik, miközben sok országban a húsnak kisebb jelentősége van a mindennapi táplálkozásban, ehelyett a gabonafélék és a zöldségek állnak központi helyen, a fő fehérjeforrás pedig a hal és a babfélék. A húsok közül inkább fogyasszunk több baromfit és halat, de azért a marha- vagy sertéshús fogyasztást sem kell teljesen feladni. a kulcsszó itt is a mértékletesség, és a lehetőleg kevésbé zsíros falatok.

Együnk több zöldséget! Mindannyian belefáradtunk már, annyiszor hallottuk ezt a jótanácsot, viszont biztos, hogy az egészségesebben élő népek táplálkozásában ez a közös vonás. Többnyire csak a vegetáriánusok fogyasztanak nálunk kizárólag zöldségfélékből komponált vacsorákat. A levélzöldségek mellett a virágok, mint például a karfiol és brokkoli és a gyökérzöldségek is gazdagok tápanyagokban és egészséges antioxidánsokban.

Ne igyunk alkoholt magában! Sokat olvashatunk a bor jótékony hatásáról, de tanuljuk meg a franciáktól, hogy étkezésekhez fogyasszuk. A magában fogyasztott alkohol leviszi a vércukrot, ami után csipegetni kezdünk…

Tanuljuk meg az eredeti recepteket! A közeli olasz(os) vendéglőben elfogyasztott étel nem ugyanaz, mintha valóban friss alapanyagokból otthon állítjuk elő a fogásokat. Sok „nemzetközi” étel a vendéglőkben túl sok sót tartalmaz, és a recepteket is sokszor „magyarosítják”, hogy jobban megfeleljenek az itteni ízlésnek.



Eddigi hozzászólások

Hozzászólok

Amennyiben szeretnél hozzászólni, registrálj és jelentkezz be oldalunkra!



Legyél te az első aki hozzászól!